Tilbage til oversigt
Hvorfor er linkbuilding godt for SEO?

Hvorfor er linkbuilding godt for SEO?

For at stryge til tops til Google er der mange parametre inden for SEO, du skal have styr på.

En anbefaling. Så kort kan linkbuilding beskrives. Det er naturligvis meget mere komplekst end det. For at stryge til tops til Google er der mange parametre inden for SEO, du skal have styr på. Én af disse er linkbuilding, som vi går i dybden med i indlægget her.

Står du for arbejdet med en hjemmeside? Driver du en online virksomhed? Eller vil du gerne have mere synlighed for din virksomhed online? Så er du nok stødt på SEO. I den forbindelse er du nok også stødt på det, der kaldes for linkbuilding. Dette er en disciplin inden for SEO, som ikke er til at komme udenom, hvis du gerne vil stryge til tops på de rette søgeresultater på Google.

Vi går i dybden med alt, der er at vide om linkbuilding, så du kan blive godt klædt på til en af de vigtigste discipliner inden for SEO. Vi håber også, det overbeviser dig om at komme i gang med det samme, så du inden længe virkelig kan rykke, når det gælder placeringerne på Google. Mere organisk trafik er i sigte, hvis det bliver gjort korrekt. Hvordan kan du blive klogere på herunder.

 Hvad er linkbuilding?

Hvad er linkbuilding
Hvad linkbuilding egentligt er for en størrelse?

Lad os først og fremmest kaste os over, hvad linkbuilding egentligt er for en størrelse. Vi ved godt, at de mange begreber inden for SEO kan være med til at forvirre.

Når det kommer til linkbuilding, skal du se på det som en anbefaling. Eller en anmeldelse som på en restaurant om man vil. For når du linkbuilder, placerer du et link på en anden hjemmeside, der peger over på din hjemmeside. For Google vil det blive anset som en anbefaling af din hjemmeside. Altså bliver det af søgemaskinen set som et tegn på, at du har en god og relevant hjemmeside.

Når Google ser disse anbefalinger, belønner søgemaskinen dig med bedre organiske placeringer.

Det er i hvert fald sådan det forholder sig på det overordnede plan. For ligesom mange andre discipliner i SEO, er der meget at forholde sig til og være opmærksom på under linkbuilding. Du kan derfor ikke bare købe dig til en masse links og regne med, at det giver dig gode placeringer. For værdien af de links, der peger på din hjemmeside, har også en afgørende rolle.

Men det dykker vi ned i senere.

Hvorfor er links så vigtige?

Linkbuilding og Google
Linkbuilding og Google

Google er den altdominerende søgemaskine i verden. Den er ultimativt den største. Faktisk er den så stor, at vi i dag jo netop bruger termen: ”Jeg googler det lige”. Det giver ikke kun magt til Google, men det betyder også, at der er meget stor konkurrence om synligheden i søgemaskinen. Af den grund vil du og mange andre derfor gerne ligge øverst i søgeresultaterne, når der søges efter din type af produkt eller service.

For at forstå hvorfor links er så vigtige, er vi nødt til at dykke lidt ned i Googles retningslinjer. En af disse er den berømte ”Pagerank Algoritme”, som blandt andet fokuserer på, hvor mange links du kan få til din side og kvaliteten af disse. Det er langt fra de eneste retningslinjer, der i dag bliver kigget på, da det i første omgang førte til en del linkspam.

Men det er stadig et parameter, der er vigtigt i kampen om synlighed på Google.
 

Links er derfor nødvendige for at få Google til at prioritere dit website i søgeresultaterne. Når der også er godt indhold, styr på det tekniske SEO, og du er god til at fastholde brugerne, er links det sidste skub op ad rangstigen.
 

Men for at få noget ud af linkbuilding er det vigtigt, at du benytter dig af gode links.

Hvad er gode links i linkbuilding?

Linkbuilding ville være fantastisk nemt, hvis det bare var at smide en masse links på en masse forskellige hjemmesider og blogs. Sådan var det også engang. Men sådan er det ikke længere for at undgå link spam.

Når du derfor går i gang med at købe links og få dem placeret på forskellige hjemmesider, skal det gerne ske på hjemmesider, der har relevans for dig. Flere af dine links skal derfor gerne komme fra hjemmesider inden for samme branche eller i hvert fald fra hjemmesider, hvis branche eller emner ikke falder så langt fra din.

Det er vigtigt, da brugere på disse hjemmesider gerne skal læse artiklen, finde linket og tænke, ”Hmm.. Jeg klikker mig da lige videre”. Gør de det, skal det gerne være en relevant hjemmeside, de lander på. Gør de ikke det, klikker de sig væk med det samme igen – og det går udover dit SEO. Negativt naturligvis.

Men det er ikke alt.

For gode links er også links, der kommer fra hjemmesider med en høj autoritet. Det bliver kaldt for domain rating. Det er en ret vigtig faktor at tage hensyn til, da jo højere autoritet, jo højere værdi giver det til dit link og dermed til den linkjuice, der bliver kastet over på dit site.

Men det koster naturligvis. For jo højere autoritet et site har, jo bedre en kvalitet er det som regel også rent indholdsmæssigt. Derfor koster det som regel også mere at få placeret et link på en hjemmeside med høj domain rating.

Men hvad er det der domain rating (DR) lige?

Domain rating kan ikke ignoreres, fordi et links autoritet måles ud fra domain rating eller autoritet. Det er en indikator, der viser, hvor stærkt domænet er. Skalaen går fra 0 til 100 hvoraf 100 er det stærkeste (men også meget svært at opnå).

Man kan meget simpelt forklaret sige, at nogle af de største hjemmesider i verden er nogle af de sider med den største domain rating. Det er som regel også sider, der har den største troværdighed.

 

Eksempler på hjemmesider med høj domain rating (DR):

Eksempler på hjemmesider med høj domain rating (DR):


Det er som regel også hjemmesider, som helt naturligt får tildelt links fra andre sider, fordi deres indhold er relevant at linke og henvise til i artikler, blogs, opslag på sociale medier og lignende. Det vil være hjemmesider, der er utroligt værdifulde at få et link fra til din hjemmeside – om end det er svært eller dyrt.

 

Men jo mere du kan matche dine links ved linkbuilding, og jo mere du kan finde hjemmesider med høj autoritet, jo bedre er det.

Om ikke andet er det i hvert fald en god ide med en god blanding af høj og lav autoritet, da det også skaber en naturlig balance.  

Og så er der lige én ting mere, når vi taler om gode links. Nemlig om det er dofollow eller nofollow.

Dofollow og nofollow links – hvad er det?

Dofollow og nofollow links
Dofollow og nofollow links


Vi kan ikke nævne gode links, uden også at nævne dofollow og nofollow. For det er også noget, du er nødt til at være opmærksom på, når du går i gang med linkbuilding.

 

Vil du gerne have effekt af dine links, er det vigtigt, at de er dofollow. Altså et link som i ordets forstand skal eller kan følges af Google. Det er kun denne type af link, der kan hjælpe med at øge din hjemmesides værdi og placering på Google – og som dermed også tilføjer værdi til dit link.

 

Det er værd at være opmærksom på, da det ikke er alle hjemmesider, kommentarfelter, forums og lignende, der tilbyder dofollow. Når det er et nofollow links, fortæller det Google, at det er et link, der ikke skal følges.

 

Det blev også en metode til at bekæmpe de mange spam links, der kom som følge af Pagerank algoritmen. Det blev der sat en stopper for ved netop at opdele links i do- og nofollow.

Konklusion

Summa summarum, så er et godt link et dofollow link, der kommer fra en hjemmeside med relevans og gerne en relativt høj autoritet. Det gør dog ikke noget at blande links med forskellig autoritet, da det ser naturligt ud for Google.

To forskellige typer af linkbuilding – intern og ekstern

Linkbuilding er primært en SEO-taktik, der centrerer sig om at få eksterne links til at pege på dit website. Men der findes faktisk også en anden type af linkbuilding, som også kan hjælpe dit website til at rangere højere på Google.

 

Vi forklarer forskellene herunder.

Ekstern linkbuilding

Links fra andre hjemmesider til at pege på din hjemmeside
Links fra andre hjemmesider, der peger på din hjemmeside


Ekstern linkbuilding er det, vores blogindlæg fokuserer på. Det er at få links fra andre hjemmesider til at pege på din egen. Som tidligere nævnt skal indholdet og linket dog gerne være så relevant som overhovedet muligt for at give linket værdi. Det skal gerne give læsende lyst til at klikke sig videre samt at forblive på dit website, så du forhøjer din SEO-værdi i stedet for at svække den.

Intern linkbuilding

Intern linkbuilding på hjemmeside
Intern linkbuilding på hjemmesiden

Når du går i gang med linkbuilding, bør du også tage højde for det, der bliver kaldt for intern linkbuilding. Det bliver brugt til at guide dine besøgende rundt på dit website. Det gør du ved at placere links til andre og relevante sider på dit website i det indhold, du har. Meningen med det er, at du fastholder dine besøgende og nemt giver dem mulighed for at klikke sig videre mellem dine sider. Det har ikke en stor effekt på SEO – men det kaster dog værdi af sig, da besøgstiden på dine sider fortæller Google, hvilke der er vigtigst og dermed, hvilke der skal prioriteres i søgeresultaterne.

Linkbuilding priser – hvad koster det?

 

Gratis linkbuilding vil naturligvis være drømmescenariet. Det er også muligt at finde linkmuligheder, der er gratis. Men dette vil typisk være fra sider, der ikke har meget værdi, eller som ikke nødvendigvis har meget relevans for din hjemmeside.

Det er meget forskelligt, hvad en målrettet indsats med linkbuilding koster. Links kan variere meget i pris afhængigt af autoritet og værdi. Med det sagt er det muligt for både små og store virksomheder at komme i gang med linkbuilding, da indsatsen og antallet af links kan justeres efter, hvad der er budget til.

 

Du kan derfor sagtens komme i gang med linkbuilding selv på et budget med 500 eller 1000 kroner om måneden. Det tager tid at mærke resultatet af, hvorfor du stille og roligt – uanset budget – vil kunne mærke effekten af det.

 

Jo mere du har mulighed for, jo bedre er det naturligvis. Men hellere fokusere på kvaliteten frem for kvantiteten, da det er, hvad der giver dig de bedste og største resultater på længere sigt.

 

Vil du gerne høre en pris for linkbuilding? Så er du velkommen til at kontakte et SEO-bureau som os. Vi skræddersyr det efter dine behov og muligheder.

Få gode resultater med linkbuilding med en strategi

Resultater med linkbuilding med en strategi
Resultaterne med en linkbuilding-strategi.

Som du måske har fået indtryk af, er arbejdet med links ikke noget, der bare lige bliver gjort fra den ene dag til den anden. Det kræver en struktureret tilgang med masser af fokus, tålmodighed og en god strategi.

 

Vil du gerne godt i gang med linkbuilding og sikre dig, at du kommer godt og rigtigt fra start, kan du med fordel få hjælp udefra i form af et SEO-bureau til at lægge en effektiv strategi. Når den er tilpasset din branche og ikke mindst de mål, du meget gerne vil opnå, har det en større effekt.

 

Et bureau som os vil kunne finde de rette medier og dermed sikre, at du får de bedste mulige resultater ud af din strategi og indsats.

 

Det kræver dog som regel også nogle analyser, inden vi kan få i gang, så vi kan afdække, hvor du ligger i forhold til konkurrenterne. Men det er også vigtigt og nødvendigt for os at vide, hvilke links du i forvejen har – og om der er nogen af disse, der skader værdien af dit website i stedet for at gavne det. For så rydder vi først op, inden vi sætter i gang med yderligere linkbuilding.

 

Med en skarp strategi for linkbuilding sikrer det, at du får en masse værdi for dine marketingskroner og ikke mindst bedre positioner i søgeresultaterne med flere organisk trafik til følge.

 

Er du blevet helt forpustet af al den snak og læsning om linkbuilding? Så kontakt os meget gerne for en snak. Vi arbejder professionelt med linkbuilding og er klar til at tage din virksomhed til næste niveau. Er du også det?

Hav linkbuilding med i din samlede SEO-strategi og opnå større effekt

Linkbuilding kan have stor effekt på dit SEO og din placering i søgeresultaterne. Men det kan ikke stå alene i kampen om de bedste pladser mod dine konkurrenter. Der skal lidt mere til. For at få den bedste effekt af linkbuilding er det derfor også en god ide at se nærmere på on-page optimeringer såsom tekst, billeder, brugervenlighed, udgående links og meget andet. Det spiller nemlig samlet en rolle for, hvor godt dit linkbuilding også slår igennem. Når der er færre problemstillinger på dit website, er der færre faktorer, der kan påvirke dine rangeringer negativt.

 

Men det er ikke kun on-page, du kan gøre en indsats. Det kan du også off-page, hvor du kan lave gæsteindlæg med ekspertviden i din branche, gå i dybden med sociale medier eller endda lave pressemeddelelser til dagblade eller lokalaviser. Der er utroligt mange ting, der kan hjælpe dit SEO til at nå nye højder – og dermed også din virksomhed.

 

Linkbuilding går tæt hånd i hånd med mange SEO-discipliner og er derfor fornuftigt at sætte gang i, hvis du godt kunne tænke dig at gøre noget seriøst ved din online synlighed, organiske trafik og online salg.

Skal vi hjælpe dig i gang med linkbuilding?

Linkbuilding bureau fremvisning af resultater
Fremvisning af resultater fra et linkbuilding-bureau.

Det blev til en rigtig lang snak om links og SEO. Vi håber, det har gjort dig klogere på, hvordan du kommer godt og effektivt i gang med det. Vi håber også, at det har givet dig det sidste skub og hjulpet dig til en overbevisning om, at det er en strategi, du hellere må sætte i værk for at få hjulene til at rulle ekstra meget under din virksomhed.

 

Vi er eksperter i linkbuilding og vil meget gerne hjælpe dig i gang. Om du ønsker, at vi analyserer os frem til den rette strategi, eller du bare gerne vil have hjælp til et månedligt antal links fra gode og relevante sites, hjælper vi dig meget gerne.

 

Vi tager også meget gerne en snak med dig om andre SEO-tiltag og taktikker, som du kan sætte i værk for at nå til tops på Google og stikke af fra dine konkurrenter.

 

Linkbuilding og SEO er en langsigtet strategi. Men vi har tålmodigheden, den rette viden og tilgang til det, så du kan være ganske tryg og blot læne dig tilbage. Vi giver dig fuld gennemsigtighed, så du kan følge med i resultaterne.

 

Vi fortæller dig også gerne nærmere om linkbuilding og de helt små detaljer, som vi ikke har nævnt her, men som også er relevante og vigtige at være opmærksom på i arbejdet med linkbuilding.