Tilbage til oversigt
Hvorfor skal man investere i SEO?

Hvorfor skal man investere i SEO?

Vil du gerne kunne findes online af din målgruppe? Vil du gerne undgå, at konkurrenterne snupper dine kunder?

Vores hverdag bliver mere og mere digital. Det sker ikke kun i Danmark. Det sker i hele verden. Faktisk i sådan en grad, at der laves mere end 5 milliarder søgninger alene på Google på daglig basis. Uanset hvad du og din virksomhed laver, søger folk efter det online. Når du derfor ikke investerer i SEO, går der potentielle kunder tabt, som bliver samlet op af dine konkurrenter.

SEO? SEO hvad for noget? Har du hørt om det, men aldrig rigtig forstået hvad det er, eller hvad det har af betydning for dig og din virksomhed? Det er netop, hvad vi kommer omkring og forsøger at gøre dig klogere på her.

 

Det er svært at komme udenom som virksomhedsejer, da meget i dag foregår online. Når der skal søges efter produkter eller ydelser, går kunderne online for at finde det. Det er netop der, du skal være synlig. Så det er DIG og DINE produkter eller ydelser, de vælger, når de er købsparate.

 

Men hvordan gør du lige det? Og er SEO overhovedet vejen at gå? Er det værd at bruge marketingskroner på? Vi går i dybden med søgemaskineoptimering, og hvorfor det ikke er til at komme udenom som en del af din marketingsstrategi.

Hvad er SEO?

Visning af SEO og betalte annoncer

SEO– Search Engine Optimization – som på dansk også bliver kaldet for søgemaskineoptimering, er en disciplin, der går ud på at øge mængden og ikke mindst kvaliteten af besøgende til dit website gennem det, der kaldes for organiske søgeresultater. Altså gennem trafik, der ikke kommer fra annoncer.

 

Har du som virksomhedsejer en hjemmeside, er du sikkert stødt på begrebet SEO eller søgemaskineoptimering før.

 

For at gøre det helt specifikt, arbejder man med det med et formål om at optimere det specifikke website på søgemaskiner. Mange vælger udelukkende at gøre det på Google, da det er og bliver verdens største søgemaskine. Størstedelen af alle daglige søgninger på søgemaskiner i Danmark sker fra Google.

 

Fordi der er så mange søgninger hver dag, er der også stor konkurrence. Googles algoritmer vil gerne vise de bedste og mest specifikke søgeresultater forbrugerne. Derfor er du nødt til at være skarp på dit SEO, så du dukker op som et af de øverste organiske søgeresultater lige under annoncerne. Det øger trafikken til dit website med forhøjet salg som følge.

Søgemaskineoptimering består af tre forskellige discipliner:

Søgemaskineoptimering består af tre forskellige elementer

  • On-pageoptimering (arbejdet med indhold på siden herunder bl.a. landingssider, strukturering af indhold, overskrifter og tekster).
  • Tekniskoptimering (arbejdet med brugervenlighed, hastighed og mobilvenlighed bl.a.)
  • Off-pageoptimering (Links og referencer fra andre sider)

Søgemaskineoptimeringer derfor et stort og langsigtet arbejde, der tager tid. Det er en investering.

Hvorfor er søgemaskineoptimering vigtigt?

 

Men du har jo trafik og salg på dit website, så hvorfor er det så vigtigt at blive ved med at prioritere og investere i? Det er det ganske enkelt, fordi du med SEO sikrer dig selv og din virksomhed en bedre placering på Google end dine konkurrenter. Det er et hårdt spil, som skal vindes, hvis du gerne vil være sikker på at opnå høj organisk trafik med flere og nye kunder til følge. Det giver dig i hvert fald langt bedre forudsætninger for, at kunderne vælger dig og din forretning frem for konkurrenternes.

Men man kan jo bare købe sig til en topplacering med annoncer? Ja, du kan købe dig til større synlighed på relevante søgeord med annoncer. Men det er dyrt på den lange bane – og da konkurrencen også har noget at sige for prisen per klik, kan du aldrig være helt sikker på, hvad én kunde kommer til at koste dig.

 

SEO er en investering, fordi det på den lange bane sikrer dig topplaceringer, uden du behøver betale dig til at bevare placeringen. Du kan endda optimere lokalt, så du kommer frem i søgninger i dit område, hvis det er relevant for din forretning.

 

Ønsker du at få resultater ud af dine anstrengelser, er det vigtigt, at der bliver lagt en god og skarp strategi. Dette kan et SEO-bureau være behjælpeligt med. For der er mange ting, der skal gå op i en højere enhed for at få SEO til at slå igennem. Men når det så også slår igennem, mærker du det også straks.

 

Vil du derfor ikke forsvinde blandt søgeresultaterne, eller miste kunder til dine konkurrenter, bør du sætte i gang med søgemaskineoptimering hurtigst muligt.

SEO er en god og vedvarende marketingsstrategi

SEO marketingsstrategi

 

Betalte annoncer er en god måde at trække kunder ind i forretningen på. Men i det øjeblik du vælger at stoppe med at betale for annoncer, går dine investeringer og trafik tabt. Du kan derfor ikke blive ved med at høste på din forudgående indsats. Du skal derfor blive ved med at betale for at få et output.

 

Men det kan du med SEO. Dét er netop, hvad der gør det til en rigtig god ide at investere i frem for annoncer – eller i hvert fald at investere i sideløbende med annoncer. SEO bygger nemlig på organisk trafik. Af den grund bliver dine investeringer ved med at være synlige i søgeresultater. Jo vel skal du sørge forat tjekke op på dit SEO-arbejde og sikre dig, at konkurrenterne ikke er begyndt at gøre det bedre. Men du skal ikke starte forfra, hvis du i en periode ikke vælger at investere i det, fordi det hele tiden ligger og arbejder for dig.

 

Det gør SEO til en meget stabil løsning og marketingsstrategi. Du kan hele tiden bygge på og gøre det bedre – for søgemaskineoptimering bliver man aldrig færdig med – men arbejdet vil ikke gå tabt undervejs.

Du skal investere i SEO fordi… Flere af dine konkurrenter er foran dig

SEO effekten af organiske søgeresultater

SEO er ikke længere så fremmed, som det engang var. Der er mange virksomheder, der har fået øjnene op for, at det er nødvendigt at kaste opmærksomheden hen på søgemaskinerne og søgeresultaterne for at vækste og forblive synlig online.

 

Uanset hvilken type af virksomhed du driver, kan du være sikker på, at der er en eller flere konkurrenter i din branche, der allerede nu nyder godt af nye kunder gennem organiske søgeresultater. For der vil altid være nogen, der lige er skridtet foran, eller som har regnet den med SEO ud før dig. Det betyder ikke, at du forbliver bagud i konkurrencen. Men da store dele af omsætningen online kommer gennem organiske søgeresultater, er det en kamp, du er nødt til at gå ind i.

 

Jo højere din placering er, jo bedre er det. Er du ikke på side 1 endnu? Så skal vi i gang!

Men indholdet skal også leve op til search intent

Én ting er at sige, at du skal investere i SEO for at dukke op i søgeresultaterne og få mere organisk trafik. Noget helt andet er, hvordan du gør det. For det skal naturligvis også gøres korrekt og med brugeren for øje.

 

Vil du gerne have kunder i butikken, er du netop nødt til at tænke på dit website som en butik eller forretning. Hvad er det, brugerne forventer at møde, når de klikker sig videre ind på dit site? I fagsprog hedder det, at dit website og indhold skal leve op til search intent. Altså at det afspejler de søgninger, som brugerne også søger efter.

rangere på søgeord som matcher indhold

 

Vil du gerne rangere på ”frisør Randers”, er det vigtigt, at dit indhold rent faktisk også lever op til dette. For matcher søgningen ikke til indholdet, vender brugerne lige så hurtigt om igen, som de fandt vej til dit site – og det skader også dit SEO.

 

Der er meget at tænke på i arbejdet med søgemaskineoptimering. Men så længe du bare er opmærksom på dette og udformer dit indhold og optimering efter det, kommer det også til at kunne mærkes på bundlinjen.

Læg en klar målsætning for dit arbejde med SEO

Målsætning for SEO arbejde

Investering i SEO er en fornuftig vej at gå, når du driver en virksomhed. Men det er ikke nok bare at sætte det i gang. Der skal også gerne være en klar målsætning om, hvad det er, du gerne vil med det. Er det mere trafik? Er det flere konverteringer? Konvertering finder sted, når en person går fra at være en besøgende på din hjemmeside til at blive en kunde. Vil du gerne være mere synlig for nogle specifikke kunder? Hvilke søgeord giver mening for dig?

 

Det er meget vigtigt, at du lægger dig en klar strategi om, hvad det er, du gerne vil have ud af din investering med SEO. For det gør dig i stand til at lægge en strategi, som du derudfra kan bruge til at påbegynde arbejdet.

 

Ved du det ikke helt selv endnu, eller har du brug for hjælp til at finde ud af, hvad der er realistisk, vil du også kunne få hjælp til dette fra et SEO-bureau. Al begyndelse er svær. Men når først du kommer i gang, og det hele bliver sat i system, bliver din investering meget mere klar og målrettet.

Konklusion- så hvorfor investere i SEO?

Hvorfor investere i SEO

Investering i SEO er som at købe bilen i stedet for at lease den. Lige nu og her er det måske dyrere, men resultaterne hænger ved, selv efter indsatsen er blevet gjort. Når arbejdet med søgemaskineoptimering bliver gjort ordentligt, er det med langvarige resultater, som du kan høste frugterne af i lang tid fremover.

 

Indsatsen vil du se forbedret over tid. Særligt når du går i dybden med SEO, da det belønner sig i bedre og bedre resultater. Det er for enkelt at sige, at du kun investerer i at ligge nummer 1 på Google. For du forbedrer dit website på mange parametre og gør ligeledes brugeroplevelsen bedre.

 

Du investerer så at sige i din forretning og i din målgruppe, så de kan finde dig på det, du gerne vil sælge, og som de meget gerne vil købe. Du sikrer, at kunder kan finde det, de søger efter, når de lander på dit website – og at det er nemt for dem at komme videre. Men du sørger også for, at Google favoriserer dit site, fordi du arbejder med parametre, som søgemaskinen rangerer dit website efter.

 

Vælger du et godt SEO-bureau til optimeringen af dit website, vil det for en periode være dyrere end annoncer. Men du mister ikke SEO-værdien – og investeringen kommer tilbage i form af den øgede organiske trafik og salg.

 

Har du tålmodighed? Og vil du gerne stikke af fra konkurrenterne? Så skal du investere i SEO og komme i gang allerede i dag.

 

Vil du gerne i gang med at investere i SEO? Så er vi her til at hjælpe

Målrettet SEO strategi

Vil du gerne høre mere om SEO? Vil du gerne blive klog på, hvad der giver mening at starte med for dig og din virksomhed? Eller vil du egentligt bare gerne i gang? Søgemaskineoptimering er heldigvis aldrig for sent at komme i gang med. Så selvom dine konkurrenter måske allerede er i gang, betyder det ikke, at du forbliver bagud.

 

Hos Lion Optimize hjælper vi dig meget gerne med at lægge en klar og målrettet strategi. Vi tager naturligvis først et kig på dit website, så vi kan se, hvor det vil være bedst at sætte ind som noget af det første. Vi lægger en strategi i et tæt samarbejde med dig, så du altid er helt med på, hvad det er, der sker, og hvad du kan forvente. Det hele sker gennemsigtigt, så du kan følge resultaterne helt tæt og se, hvad det er, du får ud af dine marketingskroner.

 

SEO er en fantastisk investering i din virksomhed – og det håber vi at være de heldige til at vise dig!